NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
عُمَرَ بْنِ
مَيْسَرَةَ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
السَّائِبُ
بْنُ عَمْرٍو
الْمَخْزُومِيُّ
حَدَّثَنِي
مُحَمَّدُ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
السَّائِبِ
عَنْ أَبِيهِ
أَنَّهُ
كَانَ
يَقُودُ
ابْنَ
عَبَّاسٍ
فَيُقِيمُهُ
عِنْدَ
الشُّقَّةِ
الثَّالِثَةِ
مِمَّا يَلِي
الرُّكْنَ
الَّذِي
يَلِي الْحَجَرَ
مِمَّا يَلِي
الْبَابَ
فَيَقُولُ
لَهُ ابْنُ
عَبَّاسٍ
أُنْبِئْتُ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
كَانَ يُصَلِّي
هَا هُنَا
فَيَقُولُ
نَعَمْ
فَيَقُومُ فَيُصَلِّي
Abdullah b. es-Sâib'den
rivayet edildiğine göre,
Kendisi (hayatının son
zamanlarında gözlerini kaybeden) İbn Abbas'a delîllik ederken İbn Abbas'i
Hacer(-i Esved) ile -onu kapıya doğru takib eden- Rükn(i Irakî) arasında
bulunan üçüncü kısımda oturtmuş. (Bunun üzerine İbn Abbâs O'na);
Sana Resulûllah
(S.A.V.)'in burada namaz kıldığı haber verildi mi? diye sormuş. (O da)
"evet" diye cevap vermiş. Bunun üzerine İbn Abbas kalkıp namaza
durmuş.
İzah:
Nesâî, menâsik
Ka'be-i muazzama'nın
doğu cephesi üç
kısma ayrılır: Bunlar Hicr-i
İsmail ile kapı arasında kalan birinci kıs-
mı, kapının bulunduğu
yer ikinci kısmı, kapı ile Hacer-i Esved arasında kalan yer de üçüncü kısmı
teşkil eder. Burası Mültezemdir. Hz. İbn Abbâs hayatının son zamanlarında
gözlerini kaybedince Beyt'i tavaf esnasında Abdullah b. es-Sâib O'na rehberlik
etmiştir. Abdullah b. es-Sâib namaz kılmak maksadıyla Hz. İbn Abbâs'ı
Mültezemde oturtunca, Hz. İbn Abbas O'nun maksadını anlayıp "Burada
Resul-i Ekrem namaz kılardı da sen onun için mi burada durdurdun?" diye
sormuş Hz. Abdullah da "evet" cevabım vermiş. Bunun üzerine Hz. İbn
Abbas da kalkıp iki rekat namaz kılmıştır.
Bazılarına göre Hz. İbn
Abbas'ın namaz kıldığı bu yer Makam-i İbrahim'in arkasıdır. Hz. İbn Abbas
tavaf esnasında Resûl-i Ekrem'in namaz kıldığı ve istilam ettiği yerleri
arıyordu. Makam-ı İbrahim'e gelince orada da namaz kıldı.[Fethu’r-rabbânî, XII,
73.]